בפרק זה נביא מחקרים על השפעות כלליות של שימוש בטכנולוגיה אלחוטית – סלולרית, למשל השפעות פסיכולוגיות, נפשיות, התנהגותיות, ירידה בביצועים ועוד.

מעבר להשפעות החשיפה לקרינה בלתי מיינת, השימוש בסלולרי, בציוד תקשורת ובידוד אלקטרוני ואלחוטי תומן בחובו השפעות וסכנות נוספות. החל מהתמכרות, פגיעה בראיה, חשיפה לאור כחול, החמרה בהפרעות קשב וריכוז, דילול יכולות תקשורת בין אישית ועוד. את השפעות הללו כבר רואים על רוב האוכלוסיה. המחקר בתחום זה קרוב כבר לקונצנזוס כי יש נזקים , יש פגיעה ויש לבצע צעדים למניעתה באופן מיידי.

בגלל חוסר המודעות לנזקים של קרינת רדיו, וסוגים נוספים של קרינה בלתי מייננת, הנפלטות מחלק גדול מהמסכים, כדוגמת סלולריים חכמים, מחשבים ניידים אלחוטיים וטאבלט, לרוב מתעלמים במחקרים מהקרינה כגורם אפשרי להשפעות והשינויים שנצפים.

נביא מספר מחקרים בתחום, שוב רק קצה הקרחון

מחקרים על השפעות שימוש בטכנולוגיה אלחוטית – סלולרית

מספר  חוקר, שנה, מדינה.

 על המחקר

  רלוונטי לסוגי חשיפה



1צוות שוודי
2012,
Sara Thomée,1 Annika Härenstam,2 and Mats Hagberg1
שימוש בהתקנים לצריכת תוכן ומידע גורמים לדיכאון והפרעות התנהגותיות

המאמר מציג ומבסס תאוריה כי שימוש כבד שהתקנים מתקדמים לצריכת תוכן ומידע (טלפונים סלולרים, סלולרים חכמים, מחשבים ועוד = ICT) גורמים לפגיעה בבריאות הנפשית של מתבגרים צעירים, שימוש דחוף ורב בטלפונים סלולריים מביא להפרעות שינה בגברים ודיכאון בנשים וגברים. שימוש כבד במחשבים (שימוש רצוף במשך שעות ללא הפסקה) תורם להפרעות שינה בגברים ונשים ולהופעת תסמינים של דיכאון בנשים. 

למאמר המלא לחצו כאן…

לתקציר לחצו כאן…
doi: 10.1186/1471-244X-12-176
טלפונים סלולרים, סלולרים חכמים, מחשבים ועוד פוגע בבריאות הנפשית של צעירים
2.צוות ישראלי, אוני' בין גוריון , 2009קרינה מסלולרי מאריכה את זמן התגובה אצל אנשים

מחקר ישראלי שהתבצע באוניברסיטת בין גוריון בשיתוף עם המכון למחקר גרעיני בנחל שורק מצא כי חשיפה לקרינה מטלפון סלולרי גורמת לזמן תגובה ארוך יותר אצל משתמשים. נבדקו תפקודי עיין-יד על 48 משתמשים. הממצאים הראו כי מי שפעיל ביד ימין, ונחשף בצד שמאל של הראש, זמן התגובה שלו היה ארוך הרבה יותר מאשר כאשר נחשף בצד ימין של הראש, או בחשיפת דמה (ללא חשיפה לקרינה בככלל) .

תקציר –
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19194860

DOI:  10.1002/bem.20458
חשיפה לקרינת רדיו מסלולרים
3.ארה"ב ודנמרק 2008 שימוש בסלולארי על ידי אמהות בהריון וילדים עד גיל שבע גורם להפרעות בהתנהגות

מחקר נערך על ידי מילוי שאלון על ידי 13,159 אמהות לילדים בני 7 אשר עשו שימוש בהריון או/ו שילדיהן עושים היום שימוש בטלפון סלולארי. בשאלון נשאלו האמהות שאלות רבות על אופן השימוש ועל אופי התנהגות ילדיהן. הממצאים הראו כי השכיחות של בעיות התנהגותיות בילדים שאמהותיהם דיברו בסלולארי בזמן ההריון או/ו שילדיהן השתמשו בסלולארי עד גיל שבע עומד על פי 1.8 מילדים שאמהותיהם לא עשו שימוש בסלולארי בזמן ההריון או/ו שהילדים עצמם לא עשו שימוש בסלולארי עד גיל שבע.
על דעת החוקרים מכוון שהקרינה המגיעה לעובר בזמן ההריון היא קטנה מאוד, עלו השערות כי הסיבה יכולה להיות שינוי ביוכימי אצל האימא הנגרם בגלל השימוש בסלולרי בזמן ההריון. לפי דעתי יכול מאוד להיות שזאת גם אינדיקציה לכך שגם רמות מאוד נמוכות של קרינה משפיעות.

תקציר –
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18467962

DOI: 10.1097/EDE.0b013e318175dd47
קרינה ברמות מאוד נמוכות גורם אפשרי להפרעות בהתנהגות אצל ילודים
4.טיוואן, 2014יותר אובדנות בקרב משמשי סלולר כבדים מאשר באוכולוסיה הכללית.

מתוך יותר מ5000 נבדקים, יותר מ 10.54% היו בהגדרה משתמשי סלולר כבדים. מהם יותר מ23% גילו נטיות ( 11.76% במי שלא עשה שימוש כבד) אובדניות, ויותר ב13.70% ניסו להתאבד (לעומת 5.45%) .
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24262117
יותר אובדנות בקרב משמשי סלולר כבדים
5צוות ישראלי, אוני' בין גוריון , 2017 יותר בעיות התנהגות וביצועים נמוכים יותר במשתמשי סלולרי

מחקר ישראלי השוואה ביצועי משימות ותפקודים חברתיים בין 36 אנשים שלא משתמשים בסלולרי לבין 16 משתמשים כבדים.
לאחר מכך ניתנו סלולרים חכמים לחלק מהלא משתמשים למשך שלושה חודשים. לאחריהם בוצעו הבדיקות מחדש.
תוצאות המחקר הראו על ירידה ביכולות חברתיות, יותר היפראקטיביות ואימפולסיביות, כמו ביצועי משימות פחות טובים ומדויקים במשתמשי סלולר כבדים.
החלק השני של המחקר הוכיח כי הירידה בתפקודים והביצועיים קשורה לשימוש בסלולרי.

תקציר –
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0180094
או
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28678870

DOI:
 10.1371/journal.pone.0180094

ביצועי ותפקודי משתמשי סלולר כבדים ביחס ללא משתמשים

ביצועי ותפקודי משתמשי סלולר כבדים ביחס ללא משתמשים
השימוש בסלולרי פוגע בהתנהגות ובביצועים
6.אוניברסיטת חיפה 2017אור כחול ממסכים פוגע באיכות שינה

האור הכחול שנפלט מהמסכים שאנו צופים בהם הוא זה שפוגע במשך ובעיקר באיכות השינה שלנו. צפייה במסכים שפלטו אור אדום לא גרמה לפגיעה זו והשינה הייתה דומה לשינה נורמאלית.

קישור –
https://www.haifa.ac.il/index.php/he/2012-12-16-11-30-04/2015-01-25-11-22-48/2552-2017-08-22-08-32-40.html
אור כחול ממסכים פוגע באיכות שינה
7
7. עצם קיום הסלולרי בסביבת הנבדקים הביא לירידה בביצועים

קישור – https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/691462?mobileUi=0&

https://doi.org/10.1086/691462
סלולרי פוגע בביצועים
8.המכון הנרווגי לבריאות הציבור –
2024
איסור מוחלט על הבאת או שימוש בסלולרי בבתי ספר הביא לשיפור במדדי בריאות וביצועים

על פי מחקר נורווגי בין 73 עמודים, שסקר נתונים מהשנים 2010 ועד 2018 , עולה כי בבתי ספר בהם נאסר לחלוטין שימוש בסלולרי (נאסר להביא לבית הספר או שבהם התלמידים מחוייבים להפקיד את המכשיירם בתחילת יום הלימודים) נראו שיפור במדדים של בריאות, התנהגות והישגים.
60% פחות מחלות ותסמיינם פסיכולויוגיים אצל תלמידות
עלייה בציוני GPA (בגרות), ומבחני השוואה חיצוניים במתמטיקה אצל תלמידות , כולל שיפור באחוז הממשיכים ללימודים בתיכון ובאקדמיה.
פחות בעיות של הטרדה וביריונות אצל תלמידים
שיפורים ביחוד אצל בנות , ביחוד ממעמד סוציואקונומי נמוך.
על פי הפסיכולוג טום קרסינג הטלפון הוא מקור קבוע להיסך דעת אפילו אם נמצא בכיס על רטט.
המחקר –
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4735240
על המחקר (אנגלית) –
https://www.theepochtimes.com/health/this-is-what-happened-after-several-schools-banned-cellphones-5644536

איסור הבאה או חובת הפקדה של הסלולרי הביאה לשיפור בבריאות נפשית ובביצועי תלמידות ותלמידים
9.צוות אמרקאיהרחקת הסלולריים מהתלמידים הביאה לשיפור בתחושת ההבנה, מעורבות, והורדה במתח

72 תלמידים ותלמידים (לימודים על תיכוניים לתואר ראשון) לא הוגבלו בשימוש בסלולרי בעת השיעורים. 36 הונחו להניח בתחילת כל שיעור את הסלולריים בשולחן קרוב לקדמת הכיתה ולא התאפשרה להם במהלך השיעור גישה, הפעלה או שימוש במכשירים.
בסוף הקורסים הנבדקים מילאו שאלונים שבדקו את תחושת ההבנה שלהם את החומר של הקורס, חרדה ומעורבות בשיעור.
הנתונים הראו כי בקרב מי שהוגבל בשימוש בסלולרי לתחושתם היה פחות מתח, יותר מעורבות, ותחושת ההבנה שלהם הייתה יותר גבוה.

גרף המסכם את הממצאים – https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9676861/figure/Fig1/

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9676861/
PMCID: PMC9676861  PMID: 36440453
הרחקת הסלולריים מהתלמידים הביאה לשיפור בתחושת ההבנה, מעורבות, והורדה במתח

לקריאה נוספת – סיכום מחקרים על סלולריים והפרעות קשב ושינוי המוח באתר "זוית" 

לקריאה נוספת – סיכום בעיות ממסכים באתר "תסתכלו לי בעיניים".