בפרק זה נביא מחקרים על השפעות כלליות של שימוש בטכנולוגיה אלחוטית – סלולרית, למשל השפעות פסיכולוגיות, נפשיות, התנהגותיות, ירידה בביצועים ועוד.
מעבר להשפעות החשיפה לקרינה בלתי מיינת, השימוש בסלולרי, בציוד תקשורת ובידוד אלקטרוני ואלחוטי תומן בחובו השפעות וסכנות נוספות. החל מהתמכרות, פגיעה בראיה, חשיפה לאור כחול, החמרה בהפרעות קשב וריכוז, דילול יכולות תקשורת בין אישית ועוד. את השפעות הללו כבר רואים על רוב האוכלוסיה. המחקר בתחום זה קרוב כבר לקונצנזוס כי יש נזקים , יש פגיעה ויש לבצע צעדים למניעתה באופן מיידי.
בגלל חוסר המודעות לנזקים של קרינת רדיו, וסוגים נוספים של קרינה בלתי מייננת, הנפלטות מחלק גדול מהמסכים, כדוגמת סלולריים חכמים, מחשבים ניידים אלחוטיים וטאבלט, לרוב מתעלמים במחקרים מהקרינה כגורם אפשרי להשפעות והשינויים שנצפים.
נביא מספר מחקרים בתחום, שוב רק קצה הקרחון
מחקרים על השפעות שימוש בטכנולוגיה אלחוטית – סלולרית
מספר | חוקר, שנה, מדינה. | על המחקר | רלוונטי לסוגי חשיפה |
---|---|---|---|
1 | צוות שוודי 2012, Sara Thomée,1 Annika Härenstam,2 and Mats Hagberg1 | שימוש בהתקנים לצריכת תוכן ומידע גורמים לדיכאון והפרעות התנהגותיות המאמר מציג ומבסס תאוריה כי שימוש כבד שהתקנים מתקדמים לצריכת תוכן ומידע (טלפונים סלולרים, סלולרים חכמים, מחשבים ועוד = ICT) גורמים לפגיעה בבריאות הנפשית של מתבגרים צעירים, שימוש דחוף ורב בטלפונים סלולריים מביא להפרעות שינה בגברים ודיכאון בנשים וגברים. שימוש כבד במחשבים (שימוש רצוף במשך שעות ללא הפסקה) תורם להפרעות שינה בגברים ונשים ולהופעת תסמינים של דיכאון בנשים. למאמר המלא לחצו כאן… לתקציר לחצו כאן… doi: 10.1186/1471-244X-12-176 | טלפונים סלולרים, סלולרים חכמים, מחשבים ועוד פוגע בבריאות הנפשית של צעירים |
2. | צוות ישראלי, אוני' בין גוריון , 2009 | קרינה מסלולרי מאריכה את זמן התגובה אצל אנשים מחקר ישראלי שהתבצע באוניברסיטת בין גוריון בשיתוף עם המכון למחקר גרעיני בנחל שורק מצא כי חשיפה לקרינה מטלפון סלולרי גורמת לזמן תגובה ארוך יותר אצל משתמשים. נבדקו תפקודי עיין-יד על 48 משתמשים. הממצאים הראו כי מי שפעיל ביד ימין, ונחשף בצד שמאל של הראש, זמן התגובה שלו היה ארוך הרבה יותר מאשר כאשר נחשף בצד ימין של הראש, או בחשיפת דמה (ללא חשיפה לקרינה בככלל) . תקציר – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19194860 DOI: 10.1002/bem.20458 | חשיפה לקרינת רדיו מסלולרים |
3. | ארה"ב ודנמרק 2008 | שימוש בסלולארי על ידי אמהות בהריון וילדים עד גיל שבע גורם להפרעות בהתנהגות מחקר נערך על ידי מילוי שאלון על ידי 13,159 אמהות לילדים בני 7 אשר עשו שימוש בהריון או/ו שילדיהן עושים היום שימוש בטלפון סלולארי. בשאלון נשאלו האמהות שאלות רבות על אופן השימוש ועל אופי התנהגות ילדיהן. הממצאים הראו כי השכיחות של בעיות התנהגותיות בילדים שאמהותיהם דיברו בסלולארי בזמן ההריון או/ו שילדיהן השתמשו בסלולארי עד גיל שבע עומד על פי 1.8 מילדים שאמהותיהם לא עשו שימוש בסלולארי בזמן ההריון או/ו שהילדים עצמם לא עשו שימוש בסלולארי עד גיל שבע. על דעת החוקרים מכוון שהקרינה המגיעה לעובר בזמן ההריון היא קטנה מאוד, עלו השערות כי הסיבה יכולה להיות שינוי ביוכימי אצל האימא הנגרם בגלל השימוש בסלולרי בזמן ההריון. לפי דעתי יכול מאוד להיות שזאת גם אינדיקציה לכך שגם רמות מאוד נמוכות של קרינה משפיעות. תקציר – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18467962 DOI: 10.1097/EDE.0b013e318175dd47 | קרינה ברמות מאוד נמוכות גורם אפשרי להפרעות בהתנהגות אצל ילודים |
4. | טיוואן, 2014 | יותר אובדנות בקרב משמשי סלולר כבדים מאשר באוכולוסיה הכללית. מתוך יותר מ5000 נבדקים, יותר מ 10.54% היו בהגדרה משתמשי סלולר כבדים. מהם יותר מ23% גילו נטיות ( 11.76% במי שלא עשה שימוש כבד) אובדניות, ויותר ב13.70% ניסו להתאבד (לעומת 5.45%) . https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24262117 | יותר אובדנות בקרב משמשי סלולר כבדים |
5 | צוות ישראלי, אוני' בין גוריון , 2017 | יותר בעיות התנהגות וביצועים נמוכים יותר במשתמשי סלולרי מחקר ישראלי השוואה ביצועי משימות ותפקודים חברתיים בין 36 אנשים שלא משתמשים בסלולרי לבין 16 משתמשים כבדים. לאחר מכך ניתנו סלולרים חכמים לחלק מהלא משתמשים למשך שלושה חודשים. לאחריהם בוצעו הבדיקות מחדש. תוצאות המחקר הראו על ירידה ביכולות חברתיות, יותר היפראקטיביות ואימפולסיביות, כמו ביצועי משימות פחות טובים ומדויקים במשתמשי סלולר כבדים. החלק השני של המחקר הוכיח כי הירידה בתפקודים והביצועיים קשורה לשימוש בסלולרי. תקציר – https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0180094 או https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28678870 DOI: 10.1371/journal.pone.0180094 | השימוש בסלולרי פוגע בהתנהגות ובביצועים |
6. | אוניברסיטת חיפה 2017 | אור כחול ממסכים פוגע באיכות שינה האור הכחול שנפלט מהמסכים שאנו צופים בהם הוא זה שפוגע במשך ובעיקר באיכות השינה שלנו. צפייה במסכים שפלטו אור אדום לא גרמה לפגיעה זו והשינה הייתה דומה לשינה נורמאלית. קישור – https://www.haifa.ac.il/index.php/he/2012-12-16-11-30-04/2015-01-25-11-22-48/2552-2017-08-22-08-32-40.html | אור כחול ממסכים פוגע באיכות שינה 7 |
7. | עצם קיום הסלולרי בסביבת הנבדקים הביא לירידה בביצועים קישור – https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/691462?mobileUi=0& https://doi.org/10.1086/691462 | סלולרי פוגע בביצועים | |
8. | המכון הנרווגי לבריאות הציבור – 2024 | איסור מוחלט על הבאת או שימוש בסלולרי בבתי ספר הביא לשיפור במדדי בריאות וביצועים על פי מחקר נורווגי בין 73 עמודים, שסקר נתונים מהשנים 2010 ועד 2018 , עולה כי בבתי ספר בהם נאסר לחלוטין שימוש בסלולרי (נאסר להביא לבית הספר או שבהם התלמידים מחוייבים להפקיד את המכשיירם בתחילת יום הלימודים) נראו שיפור במדדים של בריאות, התנהגות והישגים. 60% פחות מחלות ותסמיינם פסיכולויוגיים אצל תלמידות עלייה בציוני GPA (בגרות), ומבחני השוואה חיצוניים במתמטיקה אצל תלמידות , כולל שיפור באחוז הממשיכים ללימודים בתיכון ובאקדמיה. פחות בעיות של הטרדה וביריונות אצל תלמידים שיפורים ביחוד אצל בנות , ביחוד ממעמד סוציואקונומי נמוך. על פי הפסיכולוג טום קרסינג הטלפון הוא מקור קבוע להיסך דעת אפילו אם נמצא בכיס על רטט. המחקר – https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4735240 על המחקר (אנגלית) – https://www.theepochtimes.com/health/this-is-what-happened-after-several-schools-banned-cellphones-5644536 | איסור הבאה או חובת הפקדה של הסלולרי הביאה לשיפור בבריאות נפשית ובביצועי תלמידות ותלמידים |
9. | צוות אמרקאי | הרחקת הסלולריים מהתלמידים הביאה לשיפור בתחושת ההבנה, מעורבות, והורדה במתח 72 תלמידים ותלמידים (לימודים על תיכוניים לתואר ראשון) לא הוגבלו בשימוש בסלולרי בעת השיעורים. 36 הונחו להניח בתחילת כל שיעור את הסלולריים בשולחן קרוב לקדמת הכיתה ולא התאפשרה להם במהלך השיעור גישה, הפעלה או שימוש במכשירים. בסוף הקורסים הנבדקים מילאו שאלונים שבדקו את תחושת ההבנה שלהם את החומר של הקורס, חרדה ומעורבות בשיעור. הנתונים הראו כי בקרב מי שהוגבל בשימוש בסלולרי לתחושתם היה פחות מתח, יותר מעורבות, ותחושת ההבנה שלהם הייתה יותר גבוה. גרף המסכם את הממצאים – https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9676861/figure/Fig1/ https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9676861/ PMCID: PMC9676861 PMID: 36440453 | הרחקת הסלולריים מהתלמידים הביאה לשיפור בתחושת ההבנה, מעורבות, והורדה במתח |
לקריאה נוספת – סיכום מחקרים על סלולריים והפרעות קשב ושינוי המוח באתר "זוית"