
תקציר
בשנים האחרונות (החל מ2012) , כתוצאה מכמה וכמה רפורמות, פריסות, יוזמות, וקמפינים של משרד החינוך, ומצד שני התעלמות מבעיות הקרינה וילדים שנפגעו ממנה, הפכו בתי הספר לחממות קרינה בלתי מייננת. בעיקר קרינת רדיו מציוד סלולרי, ציוד וייפיי, טאבלטים ומחשבים אלחוטיים. כל הפריסות והללו מתבצעות בחסות התקן הגבוה והלא מגן של חשיפה לקרינת רדיו ובחסות שגיאות בהגדרות, וביצוע מדידות קרינת הרדיו-סלולר-אלחוטי שמאפשרים ומכשירים את החשיפה (בחסות המשרד להגנת הסביבה).
מקורות הקרינה בבתי הספר
- לפני שנות ה2000 – קרינה מרשת החשמל
בעיקר מקורות קרינה בתדר נמוך, ממערכות חשמל, חדרי שנאים, קווי מתח ותשתיות חשמל נוספות שהותקנו בשטח או בקרבת בתי הספר. - לפני שנות ה2000 – קרינה מאנטות סלולריות
החל התחילת הפריסה של אנטנות סלולריות ברחבי הערים החלה בעיה של חשיפה לקרינה בבתי הספר בשל אנטנות סלולריות בקרבת בית הספר. מדידות הקרינה על פי התקן הגבוה והלא מגן, מאפשרים המשך החשיפה ללא נקיטת צעדים להפחתתה. - 2000-2010 – סלולריים פשוטים בכיתה
הבאת סלולריים על ידי הילדים והצוות לתוך בית הספר ושטח הכיתה. בתקופה הזו רוב הסלולריים היו "פשוטים" ושידרו רק בזמן שיחה או שליחת-קבלת SMS. שידורים אלו העלו את החשיפה לקרינת רדיו בכיתות . - 2010-היום – סלולריים חכמים בכיתה
הבאת סלולריים חכמים , וציוד אלחוטי נוסף כדוגמת שעונים חכמים או אוזניות חכמות לכיתה, על ידי הצוות והתלמידים, החמירו את החשיפה לקרינת רדיו בכיתות. בניגוד לסלולריים פשוטים, הסלולרי החכם משדר גם כאשר הוא לא בשיחה והמשתמש לא מבצע בו כל פעולה. זאת בשל חיבורים לרשת הסלולרית , רשת וייפיי, הפעלת בלוטות' וקישוריות אלחוטיות אחרות המצריכים שידורים מידי פעם (לפעמים כמה פעמים בשנייה), והפעלה של אפלקציות ברקע , המוסיפות שידור על פי כל הזמן. השידור הזה אינו זניח ויכול בקלות להגיע ל40 שניות שידור מכל דקה.
במקביל לכך יש תלמידים העושים שימוש בסלולרי "מתחת לשולחן" במקום ללמוד. המורים לא ששים להתמודד עם התופעה.
למרות המלצות, הנחיות ואפילו חוזרי מנכ"ל בדבר איסור או הגבלה של השימוש בסלולרי בבית הספר, לרוב הסלולריים נמצאים בתיקים של התלמידים וממשיכים לשדר משם.
הימצאות המכשיירים החכמים בתיקים, השימוש במסגרת השיעורים ושלא במסגרתם, מעלים עוד יותר את הקרינה בכיתה. - 2010 – היום – פריסת וייפיי בכיתות
התקנה של ראוטרי וייפיי אלחוטיים , או נקודות גישה וייפיי, ברחבי ביתי הספר. או במסדרון או בכיתות. התקנה זו גורמת לשידור קבוע של קרינת רדיו ברחבי בית הספר והכיתות. למרות הצהרות משרד החינוך בדבר כיבוי המערכת כאשר אין צורך בה, הראוטרים לרוב משדרים כל הזמן. השידור הקבוע הזה מוסיף עוד יותר על החשיפה לקרינת רדיו בכיתות ובבתי הספר. - 2012 – היום – התקנה של מחשב בכיתה.
המחשב אומנם אמור להיות מחובר לרשת בצורה חוטית, אבל המשדרים בו לרוב עוד פועלים. אם בגלל חוסר הבנה של צוות התחזוקה , או בגלל שבאמת מחשבים למחשב אביזרים אלחוטיים מקרינים, כגודמת מקלדת ועכבר אלחוטיים, מיקרופון אלחוטי, רמקול אלחוטי ועוד.
השידורים הקבועים הללו מוסיפים עוד יותר לחשיפה לקרינת רדיו בכיתות ובבתי הספר. - 2012 – היום – שימוש בלפטופים וטאבלטים אלחוטיים בכיתה
הטמעה ושימוש מחשבים אלחוטיים וטאבלטים אלחוטיים בבתי הספר. הטעינה שלהם אומנם מתבצעת בדרך כלל מחוץ לכיתה (וכך נחסכת החשיפה לקרינה בתדר נמוך) , אבל בעת השימוש המחשבים והטאבלטים מתחברים לרשת הוייפיי בצורה אלחוטית, תוך כדי שידור קרינת רדיו. מה שאומר שידור קרינת רדיו נוספת בתוך הכיתות. - 2012 – היום – BYOD , "הבא את המכשיר שלך"
יוזמה זו של משרד החינוך נתנה את האור הירוק לשימוש בסלולריים של התלמידים במהלך יום הלימודים. הסלולריים המשדרים רוב הזמן בתיק של התלמידים, מוצאים מהתיק לביצוע שיעורים מתוקשבים, מבחינים, קהוט, חידונים, ועוד. בזמן השימוש בסלולריים בדרך כלל נעשה שימוש ברשתות הסלולריות וקרינת הרדיו בכיתה עולה עוד יותר.
בחלק מהמקרים (בעיקר בתיכונים) התלמידים מתבקשים להביא לפטופים אלחוטיים לבתי הספר והשימוש בהם (והשידור מהם) הוא במהלך כל היום. בשימוש במחשבים התלמידים בדרך כלל מתחברים לרשת הוייפיי של בית הספר והחשיפה לקרינת רדיו עולה עוד יותר. - 2025 – והלאה – הכנסת בינה מלאכותית לבית ספר
הכנסת בינה מלאכותית AI לבית הספר, תחייב שימוש נוסף וכבד עוד יותר בסלולריים חכמים ובמכשירי קצה (מחשבים ניידים וטאבלטים) במהלך יום הלימודים. במסגרת הכנסת הAI , יותקנו בחלק מהכיתות מגבירי אות סלולרי (בוסטרים) בתוך הכיתות. בוסטרים אלו משדרים קרינת רדיו כל הזמן.
השימוש בציוד קשה, סלולריים חכמים ומחשבים, וכן הפעלת בוסטר סלולרי בכיתה, יגדילו עוד יותר את החשיפה הרציפה של התלמידים לקרינת רדיו.
חושפים ומתעלמים
משרד החינוך פורס רשתות ותכנולוגיות מקרינות אלו בבתי הספר ומשווק את הפריסות כ"קדמה" תוך התעלמות מהנזקים הבריאותים (והתעמרות בנפגעים) ותוך שימוש במדידות הקרינה הלא נכונות כדי להרגיע את ציבור ההורים. רוב ההורים אינם מבינים בנושא הקרינה וגם כאשר הילדים שלהם מתחילים לפתח תסמינים בשל החשיפה, רוב ההורים והתלמידים לא מקשרים את התסימנים המופעים בדרך כלל בעיקר בימים שהתלמידים הולכים לבתי הספר לבין הפריסה והשימוש בציוד האלוחוטי והסלולרי בתוך הבית הספר והכיתות. העובדה שרוב הילדים היום עושים שימוש כבד בסלולרי וחשופים לקרינת רדיו גם בשעות הפנאי והבית מקשה עוד יותר על ההבחנה כי הקרינה בבית הספר פוגעת בהם עוד יותר. הורים ותלמידים שכן מקשרים את הדברים ופונים לבית הספר ולמשרד החינוך נתקלים בדרך כלל בחומה בצורה של הכחשת הקשר בין התסמינים לרשת האלחוטית והשימוש בציוד אלחוטי, אי מוכנות לביצוע צעדים להקלה על הסבל, התשה והתעמרות כאשר בדיקות הקרינה הלא נכונות משמשות להרגעת הרוחות ודחיית ההורים.
מדידות הקרינה לא מייצגות את הסיכון
יש לציין כי בדיקות הקרינה לקרינת רדיו (סלולרי ואלחוטי) מבוצעות על פי תקנים מאוד גבוהים ולא מגנים המאפשרים חשיפה לרמות מאוד גבוהות של קרינת רדיו, הרבה מעל מה שנראה במחקרים כמשפיע ביולוגית או בריאותית. כמו כן המדידות מבוצעות לרוב על ידי שימוש במדי קרינה איטיים המבצעים ממוצעים. בשל אופי הפועם של קרינת רדיו מודרנית (סלולרי, וייפיי, בלוטות' ועוד), המתאפיינת בשידור מאות אלפי פולסים בשנייה, מדי קרינה איטיים המבצעים ממוצעים מודדים במקרים רבים רק את חלקה.
נושא זה והביקורת על מדידות קרינת הרדיו הוא נושא חשוב מאוד להבנה ונידור בהרחבה באתר זה.
ראו:
תקני הקרינה – על מי הם מגנים?
תקנים והמלצות לחשיפה לקרינה בלתי מייננת
תקנים והמלצות לחשיפה לקרינת רדיו
בעיות ומגבלות בבדיקות קרינה של מודדים מוסמכים
כאמור ההצמדות לבדיקות הקרינה הלא נכונות ולתקן הגבוהה מאוד, מכשירים ומאפשרים את החשיפה של ילדנו לקרינת רדיו בבתי הספר, ובכלל.
החשיפה לקרינה בכיתה גדולה
על אף שתוצאות הבדיקה לקרינת רדיו בכיתות ובבית הספר מוצגות כאפסיות, הילדים נחשפים לקרינה גבוהה על ציר הזמן והתדר, ממספר גבוה של משדרים, בכפייה, ובכל שעות הלימודים. לחשיפה הזו מצטרפת חשיפה מהציוד האלחוטי והסלולרי של המורים והתלמידים. חשיפה זו אינה באה לידי ביטוי בבדיקות הקרינה בשל שימוש במדים איטיים והצמדות לתקן הגבוהה והלא מגן בריאותית.
חשיפה בכיתה עם שימוש בציוד סלולרי ו\או אלחוטי, בה מופעלים ראוטר ואלחוטי, מחשבים אלחוטיים, סלולריים חכמים ועוד, יכולה להיות גבוהה יותר, על ציר הזמן והתדר, מהחשיפה ברוב הבתים בהם יש שימוש באלחוטי ובסלולרי (לא שאני ממליץ על שימוש בציוד אלחוטי או סלולרי בבתים אבל בבית ספר אלחוטי החשיפה יכולה להיות הרבה יותר גרועה) וזאת בשל ריבוי המקורות בחדר הכיתה, מספר השידורים בשניה, שידורים על פני תדרים רבים, צפיפות המשדרים ומשך החשיפה.
בג"ץ נגד הפריסה של הוייפיי בבתי הספר
בשנת 2012 הוגש בג"ץ בנושא. במהלך ניהול הבג"ץ פגשנו עשרות הורים לילדים שנפגעו בכיתות הראשונות בהן הותקנו רשתות אלחוטיות ובוצעו שיעורים ממחושבים עם ציוד אלחוטי. התלונות של התלמידים כללו תלונות על כאבי ראש, סחרחורות, עייפות, ותסמינים נוספים בימים בהם הם באים לבית הספר. קיבלנו גם תלונות של מורים. משרד החינוך ומשרד הבריאות התכחשו לנפגעים ולנזקים. כמו כן ענתה פרופ' סיגל סדצקי לבית המשפט העליון כי היא לא יכולה לבצע סקר רגישים לקרינה במערכת החינוך. אנחנו בטוחים כי גם היום יש ילדים הסובלים מהקרינה בבתי הספר, סובלים בשקט בלי להבין את הגורם ובלי כל סיכוי להכרה. למעשה אנחנו בטוחים כי מספרם הולך וגדל כל העת.
מעבר לבעיית הקרינה מהציוד האלחוטי בכיתות, קיימת בעיית הגדלת זמן המסך של הילדים, נושא השוויון בין הילדים, בעיות ארגונומיות בשל השימוש בטאבלטים, מחשבים ניידים וסלולריים ועוד.
ילדכם סובלים מהקרינה?
אל תתנו למשרד החינוך להקריב את ילדכם על מזבח החדשנות, הוציאו ילדים מהכיתות ודרשו להפסיק את החשיפה!
הורים שילדיהם חווים בימי בית הספר כאבי ראש, סחרחורות, החמרה בבעיות קשב וריכוז, בעיות שינה, צלצולים באוזניים, ותסמינים נוספים של חשיפה לקרינה ורגישות לקרינה מוזמנים למלא את הטופס המיוחד הבא ואנו ניצור איתם קשר נשתדל לעזור להם ככל הניתן כדי להפסיק את החשיפה של ילדיהם לקרינה בבית הספר וכן לצמצם חשיפה בבית עצמו.
לחצו כאן למילו טופס להורים של ילדים החווים תסמינים של חשיפה לקרינה בבית הספר
אז מה אנחנו ההורים יכולים לעשות?
אני לא בעד שימוש בציוד אלחוטי או סלולריים בשטח בית הספר. אבל משרד החינוך החליט שזה קידמה (למעשה זה יותר "חדשנות") נחוצה והיום מתקינים ראוטרים בבתי הספר. את הראוטרים צריך שים איפה שהוא. לכן זה או במסדרונות או בכיתות. כמובן עדיף לא בתוך ממ"ד ועדיף לא קרוב למורה או לתלמידים עד כמה שאפשר. הבעיה היא שהמדידות הקרינה מראות אפס קרינה (כי המדים לא מהירים ולא רגישים) בכל מצב, אפילו בתוך ממ"ד.
מכיוון שאצל מי שלא סובל מקרינה אין מודעות לנזקים וכל מה שההנהלה של בית הספר רוצה זה להמשיך לעבוד עם הציוד החדש והנוצץ שלהם, לדעתי זה לדבר לקיר. כמו כן בפריסות ובפרויקטים של משרד החינוך יש הרבה מאוד כסף להרבה מאוד אנשים וחברות ולכן אני לא רואה בעתיד הקרוב אותם מוותרים בנושא והם עתידים להמשיך לפרוס ולדחוף ציוד פולט קרינה לבתי הספר. לכן צריך להבין מה רוצים למנוע ואיך עושים את זה. להציל את כולם אי אפשר, צריך להתרכז בלצמצם נזקים לילדים שלנו, הנפגעים מקרינה והמודעים לסיכון.
דבר ראשון תהיו מוכנים שיביאו לכם דוח מדידה שאומר "הכל בסדר" ויראו בזה כאילו עשו את המקסימום. המשיכו לפעול.
דרך פעולה אחת היא לעבוד דרך הנהגת ההורים, דרך פעולה שנייה מול בית הספר. הכיוון צריך להיות לשכנע את ההורים וההנהלה להוציא ראוטרים ממ"דים, לכבות ראוטרים כאשר אין שימוש, ולכבות סלולריי (לא על שקט בתיק אלא באמת לכבות) בתוך בית הספר.
דרך פעולה נוספת ומה שאני עשיתי במשך שנים ועדיין עושה, מכיוון שהעולם השתגע הייתי דואג רק לילדים שלי. מעדכן אותם איך להיזהר, ואיך לצמצם חשיפה. מלמד אותם איפה לבחור לשבת בכיתה כך שתהיה כמה שפחות חשיפה, ונותן להם פתור גורף מלהיות בתוך ממ"ד עם משדרים או בכלל בכיתות בהם יש ציוד אלחוטי ונעשה שימוש בסלולרי. פשוט שיצאו מהשיעור. מציע לדבר גם עם הנהלת בית הספר ולהביא אותם לשיתוף פעולה או לפחות להסכמה שלילדים שלי מותר לא לקחת חלק בשיעורים עם קרינה. במקביל אני כמובן דואג לאפס חשיפה לקרינה של הילדים שלי בבית.
ברגע הילדים מתחילים לפתח תסמינים צריך כבר פעולה נחרצת עוד יותר.
בקיצור רב – רשת אלחוטית וזיהום קרינה בכיתות ובבתי ספר
- משרד החינוך מצהיר (בחוזרי מנכ"ל) כי יש לאסור שימוש בסלולרי בבתי הספר וכי יש לפרוס רשתות מחשבים חוטיות בבתי הספר.
- בפועל פורס המשרד (החל מ2012) רשתות מחשבים אלחוטיות בבתי הספר כאופציה יחידה, ואינו אוכף את האיסור בהכנסה ושימוש בסלולרי בבתי הספר.
- בשנת 2014 החל משרד החינוך לקדם תוכנית BYOD ("הבאת המכשיר שלך")בה התלמידים והוריהם נדרשים לרכוש ציוד קצה (מחשבים או טאבלטים) ולהביאם לביתי הספר. לביצוע התוכנית בבית ספר דרושה הסכמת 70% מההורים. הציוד הנרכש הוא אלחוטי. אופן השימוש בו הוא אלחוטי. כוונת המשרד היא כי השימוש יבוצע בכל שיעור ושיעור וכך תגדל החשיפה של התלמידים לקרינה בצורה משמעותית מאוד.
- בחלק מהמקרים במסגרת פרויקט BYOD, נדרשים ההורים לחתום על מסמך המאשר השתתפות ילדיהם בתוכנית. אפשרי שלאחר שיתגלו נזקים ונפגעים בילדים ישתמש המשרד במסמך זה כאילו אישר ההורה לילדו להיחשף לקרינה ובכך האחריות היא על ההורה.
- הדרישה מההורים לשלם מכספם תשלום נוסף על הטאבלטים במסגרת "תשלומי רכישה מרצון" היא אינה חוקית אלא אם כן התקבלה הסכמה של 100% מההורים (ובדרך כלל מוגבל ב250 ש"ח ולא לרכישת טאבלטים וביטוח שעלותם אלפי שקלים).
- משרד החינוך פרסם ואמר מספר פעמים(גם לבג"ץ) כי פרס רשת חוטית בבתי ספר רבים. למעשה הרשת החוטית, אם נפרסת, מגיעה רק עד המורה, בעוד הרשת האלחוטית עובדת והתלמידים משתמשים באלחוטי ובסלולרי. למעשה יותר משרד החינוך מצג שווא כי יש בבתי ספר רבים רשת חוטית בעוד יש בתי ספר ספורים בהם הרשת הקווית מגיע עד שולחן התלמיד.
- משרד החינוך לא רק שלא מצמצם את זיהום הקרינה הבלתי מייננת לסוגיה בבית הספר אלא גורם להגדלת הזיהום והגדלת זמן החשיפה.
- בכיתה בה מאפשרים להכניס סלולריים, מופעלים ראוטרים ומחשבים אלחוטיים, כמות מקורות הקרינה יכולה לעלות על 80 מקורות קרינת רדיו. כל אחד מהם משדר אלפי פולסים בשנייה. ככל שיש יותר מקורות ויותר שימוש (תעבורה) יש יותר שידורים על רצף הזמן והתדר. מצב זה חמור עשרות מונים מהמצב "בבית אלחוטי" (אנחנו ממליצים לצמצם שימוש בציוד אלחוטי וסלולרי גם בבית).
- בשל כך החשיפה לקרינה הבלתי מייננת (הן קרינת רדיו, סלולרי, WIFI והן קרינה בתדר נמוך ממערכות החשמל) על פני ציר התדר ועל ציר הזמן, בסביבת בית הספר גדלה מאוד, ותגדל מאוד כאשר תושלם הפריסה ותופעל הרשת האלחוטית במלואה וכאשר השימוש בטאבלטים וברשת האלחוטית יתרחב לכל שעות הלימוד.
- נראה כי עלייה לא מבוקרת זו ברמות החשיפה לקרינה בבתי הספר, גורמות כבר היום להופעת תסמינים של רגישות לקרינה ומחמירה מחלות ותסמינים אחרים אצל ילדים בעת שהם נמצאים בסביבה הבית ספרית. ילדים הופכים לרגישים לקרינה וסובלים מהתסמינים הללו באופן כרוני, בייחוד בימים בהם הם מבקרים בבית הספר. בימים בהם אין לימודים מרגישים הילדים הקלה מסוימת בתסמינים, גם אם בביתם מצוי ציוד אלחוטי.
- קרינת הרדיו בכיתה היא בריבוי תדרים ומריבוי מקורות ולכן הדרך היחידה לאמוד את החשיפה לקרינה זו היא על ידי שימוש בנתח תדרים מהיר וסריקה ומיפוי הקרינה בכיתה על ידי שימוש במדי קרינה מהירים המודדים שיאי קרינה אלפי פעמים בשנייה.
- בפעול נמדדת קרינה זו על ידי מדי קרינה איטיים (מהירות דגימה בדרך כלל לא עולה על פעמים בודדות בשניה, בדרך כלל בין 2 ל 5 דגימות בלבד) שלא מסוגלים לאמוד את החשיפה כולה ולא מסוגלים למדוד שיאי קרינה. לרוב מבוצעים ממוצעים על ציר הזמן או על פני מבנה הכיתה מה שמוריד עוד יותר את תוצאות המדידה. שימוש במדי הקרינה האיטיים משפיע כל כך על התוצאות שברוב המדידות מצליח המודד לראות שינוי במד הקרינה רק מטר או חצי מטר מהראוטר.
- התקן בארץ לחשיפה לקרינת רדיו הוא כל כך גבוה ושיטת המדידה לא נכונה כך שרמות הקרינה שימדדו בכיתה יהיו תמיד נמוכות מהתקן יוכרזו "תקינות" בעוד שבמציאות החשיפה תהיה רבה ולא בריאה.
- בפעול מדידות הקרינה בכיתה מבוצעות כדי להרגיע את ההורים ואת המתנגדים וכדי ליצור מצג שווא שהקרינה בטוחה. הילדים נפגעים למרות שבדיקות הקרינה לא מצליחות לאמוד ולמדוד את קרינת הWIFI.
- ישנן אלטרנטיבות חוטיות פשוטות בהן עושים שימוש עשרות שנים באקדמיה, בתעשיה, בצבא, בגופים ממשלתיים ועוד.
- בשנת 2012 הוגש הנושא לפתח בג"ץ. הנושא נידון במשך שלוש שנים בעוד משרד החינוך עשה ככל יכולתו להמשיך בפריסה ובשימוש של ציוד אלחוטי ופולט קרינה בבתי הספר. במהלך המדיונים סיפק משרד החינוך נתונים שגויים ומגמתיים ועשה כל מאמץ לא לבדוק כמה ילדים כבר נפגעו מהקרינה. ב 29.04.2015 קבע בג"ץ כי אינו מתערב בהחלטת הממשלה וכי אופן פעולתה סביר. בית המשפט השאיר את הדרך פתוחה במקרה שהילדים שנפגעו או יפגעו מהקרינה לא יקבלו טיפול נאות ללא שהגדיר מהוא טיפול נאות.
- כעת, לאחר פסיקת בג"ץ מציג משרד החינוך בפני ההורים כי קיבל את אישור בג"ץ לפריסה וכי הפריסה בטוחה. זהו עוד מצג שווא ושקר גס. בית המשפט אומנם קבע, בהתבסס על נתונים שגויים ואף שקריים של המשרד וחוות דעת של מומחי מדינה המנוגדות לדעתם המקצועית שהובעה בעבר, שפעולות המדינה סבירות, אבל בחר שלא לקבוע האם החשיפה מהשימוש ב WIFI בבתי הספר מסוכנת או לא. כמו כן השאיר בית המשפט את האחריות על הנזקים על המדינה.
- מאז קיבל משרד החינוך את האישור של בג"ץ הוא המשיך בפריסות נוספות של תשתיות וציודים פולטי קרינת רדיו.
בניהם פרויקטים כמו BYOD, שימוש בסלולריים חכמים בכיתה, שימוש במחשבים וטאבלטים אלחוטיים ועוד. - משרד החינוך הודיע על הכנסת הבינה המלאכותית לכיתות. מה שיגרום לעוד שימוש בסלולריים ובחלק מהמקרים להתקנת מגבר קליטה (בוסטר) בתוך הכיתות. החשיפה לקרינה בכיתות צפוייה לעלות. עוד ילדים יפגעו ויזכו להתעלמות והתעמרות של משרד החינוך.
ראו – https://www.norad4u.co.il/2025/02/05/10174/
הורים שילדיהם חווים בימי בית הספר כאבי ראש, סחרחורות, החמרה בבעיות קשב וריכוז, בעיות שינה, צלצולים באוזניים, ותסמינים נוספים של חשיפה לקרינה ורגישות לקרינה מוזמנים למלא את הטופס המיוחד הבא ואנו ניצור איתם קשר נשתדל לעזור להם ככל הניתן כדי להפסיק את החשיפה של ילדיהם לקרינה בבית הספר וכן לצמצם חשיפה בבית עצמו.
ילדיכם חווים תסמינים של חשיפה לקרינה בבית הספר?
לחצו כאן למילוי טופס להורים לילדים המרגישים רע בבית הספר
פוסטים בנושא הקרינה בבתי הספר זמינים בבלוג תחת "קרינה בבתי הספר"
https://www.norad4u.co.il/category/%d7%a7%d7%a8%d7%99%d7%a0%d7%94-%d7%91%d7%91%d7%aa%d7%99-%d7%94%d7%a1%d7%a4%d7%a8/
דפים משנה בנושא 'רשת אלחוטית בבתי ספר'
דפי המשנה בפרק זה
מידע להורי תלמידים רגישים בבתי הספר
בעמוד זה נציג לכם, ההורים לילדים הרגישים לקרינה החשופים לקרינה בבתי הספר, מידע כדי להקל ולו במעט את הסבל על ילדכם ולשפר את מצב הרגישות שלהם. בשל השימוש הנפוץ היום (2025) של ילדים בטלפונים סלולריים מגיל קטן, והשימוש הכבד של ילדים בסלולריים ובציוד אלחוטי גם בבית הספר, גם בבית ובכל מקום אחר, ברוב המקרים אם […]
הפרכת טענות בעד WIFI
בעמוד זה נציג מגוון טענות בעד הפריסה של WIFI בבתי הספר ונפריך אותן אחת אחת. נסביר במדויק מה שגוי בהן ומדוע הן לא נכונות ולא רלוונטיות. טענות אלו העלו על ידי גורמים במשרד החינוך כדי להצדיק את הפריסה. הטענות מועלות כאילו מתוך דף מסרים שחוק. מי מציג טענות בעד WIFI מי שמציג טענות בעד WIFI […]
איסור וייפיי בגני ילדים והגבלה בכיתות א-ג
איסור שימוש בוייפיי בגני ילדים בחוזר מנכ"ל 07/2013 (עמוד 7, סעיף 4.2) הוגדר באופן ברור כי בגני ילדים אסור השימוש בציוד וייפיי. מקור – חוזר מנכ"ל 2013…. הגבלת שימוש ברשת אלחוטית בכיתות א-ג לפי אותו חוזר מנכ"ל מוגדר כי בכיתות א-ב ניתן לחשוף את הילדים לקרינת WIFI עד שעה ביום ולא יותר מ3 שעות בשבוע […]
איסור שימוש סלולרי בבתי הספר היסודיים (2019)
בחודש 10-2019 פרסם משרד החינוך מכתב לבתי הספר המגבה את הצהרת שר החינוך על איסור שימוש בסלולרי בבתי הספר היסודיים. זאת מסיבות של השפעות ההתנהגותיות, החשיפה לתכנים בעייתיים, בעיות תקשורת והנזקים אחרים של מסכים. אם עד אתה חוזרי מנכ"ל הגדירו בקווים כללים יותר את השימש בסלולרי בבתי הספר, וכל בית ספר היה יכול לבחור מה […]
איסור סלולרי בכיתות (2016-2019)
השימוש בסלולרי בכיתות ובבית הספר אמור להיות אסור, זאת על פי הוראות משרד החינוך עצמו, בגיבוי פרופ' סיגל סדצקי, והוועדות הבין משרדיות שהוקמו בנושא הקרינה בבתי הספר. נביא בפרק זה את ההנחיות והוראות משרד החינוך בנושא שימוש בסלולרי בבתי הספר ובכיתות. כמו כן נביא את מאמרים וסיכומים התומכים באיסור. יש לציין כי למרות האיסור הקיים, […]
חיבור רשת חוטי למורה
חיבור המורה והציוד הקבוע בכיתה חייב להיות מחבר לרשת חוטית לאחרונה קיבלנו פניות מכמה הורים בבתי ספר בהם הותקנו בעמדת המורה ציוד קצה המחובר לרשת האינטרנט באופן אלחוטי. חיבור אלחוטי בעמדת המורה, הינו אסור, עומד בניגוד למה שמשרד החינוך הצהיר בבג"ץ ונוגד לחוזר מנכ"ל. חיבור כזה חושף את המורים והתלמידים לקרינת רדיו , קרינה בלתי מייננת מיותרת. […]
פרויקט ה BYOD
מהוא פרויקט ה BYOD? משרד החינוך פורס רשתות אלחוטיות בבתי הספר החל משנת 2010, כאשר החזון הוא להעביר את כל הלימוד ללמידה באמצעות ציוד קצה אלחוטי. אחד מהדרכים (הזולות) לבצע זאת הוא לבקש מההורים לרכוש את ציוד הקצה האלחוטי-סלולרי לילדים.בעולם פועלים פרויקטים דומים אך שם לא נדרשים ההורים לרכוש ציוד מיוחד או לשדרג ציוד קיים […]
פסיקת בג"ץ וייפיי בבתי הספר 04-2015
בית המשפט העליון לא יורה להפסיק את הפריסה והשימוש ברשתות אלחוטיות בבית הספר. ב 29/04/2015, לאחר שנתיים של דיונים והליכים, החליט בית המשפט העליון לא להחליט ולא להתערב בפעילות משרד החינוך לפריסה של רשת מחשבים אלחוטית ומקרינה בבתי הספר, בפריסה של ציוד מחשבים אלחוטי ובהגדלת עומס החשיפה על ציבור התלמידים והמורים.במשך שלוש השנים האחרונות עבדו […]
היסטורית הפריסה והמאבק בארץ
בפרק זה נפרט את היסטורית הפריסה והמאבק של וויפי WIFI בארץ. הפריסה בוצעה על ידי מערכת משומנת של משרד החינוך, המאבק על ידי קומץ של פעילים, הורים וילדים. התנהלות הדברים בישראל התנהלות הממשלה בנושא זה בישראל הייתה לא רצינית ומבלבלת. לאורך השנים האחרונות הוקמו כ 3 ועדות בנושא, כאשר אך אחת מהן לא מכירה בהשלכות […]
אופציות לרשת קווית בכיתות
משרד החינוך טוען כי השימוש ברשת WIFI הינו חיוני למען הגמישות הפדגוגית (ובשם הגמישות הפדגוגית מוכן להקריב את בריאות ילדינו). בעמוד הבא נתאר אופציות לרשת קווית בכיתות שיאפשרו לקיים ולשפר את הגמישות הפדגוגית ובאותה עת לא לחשוף את הצוות והתלמידים לקרינה בלתי מייננת מיותרת ולא לסכן את בריאות הילדים. כאמור ישנן אופציות לרישות קווי […]
המלצות ומחקרים לגבי שימוש באלחוטי וסלולרי בבתי הספר
בעמוד זה נביא ריכוז מחקרים לגבי שימוש באלחוטי וסלולרי בבתי הספר. מחקרים אלו נאספו בהקשר המדובר מתוך כלל המחקרים על קרינה בלתי מייננת בכלל וקרינת רדיו בפרט המלצות והחלטות גופים בעולם בנוגע לשימוש ברשתות מחשבים אלחוטיות בבתי ספר החלטת מועצת אירופה, 2011 כמה ימים לפני החלטת ארגון הבריאות העולמי על הגדרת קרינת רדיו כמסרטן אפשרי […]
מצב הפריסה של הWIFI בבתי הספר בעולם
ננסה לסכם את מצב הפריסה של הWIFI בבתי הספר בעולם. מי פרס, מי ביטל, מי הפסיק, מי התחיל, איפה בוצעו הערכות חשיפה ואיפה יש נפגעים. מדינות, מחוזות, בתי ספר שהוציא את הWIFI מבתי הספר במדינות רבות הותקנו כבר רשתות מחשבים אלחוטיים בבתי ספר לפני מספר שנים. תלמידים רבים החלו מתלוננים על כאבי ראש, עייפות כרונית, […]
בדיקות קרינה בבית הספר האלחוטי(WIFI)
בדרך כלל משתמשים בביצוע בדיקות קרינה בבית הספר ובכיתה ככלי להרגיע את ההורים, למסמס התנגדויות וליצור מראית עיין כאילו הכיתה האלחוטית בטוחה וכאילו רמות הקרינה זניחות. עד יולי 2017 לא היה פרוטוקול מדידה לקרינת WIFI הבדיקות לקרינת WIFI בכיתה בוצעו לפי הפרוטוקול לבדיקת קרינה מאנטנות סלולרית. ביולי 2017 הוצג פרוטוקול חדש לבדיקת קרינת רדיו במוסדות חינוך שכאורה […]
נאבקים בWIFI בבתי הספר
הצעות ודרכים להמשיך את המאבק בWIFI בבתי הספר גם אחרי פסיקת בג"ץ שמאפשרת למשרד החינוך להמשיך לפרוס רשות WIFI אלחוטיות ומקרינות בבתי הספר. מה הלאה? – דרכי פעולה ומאבק בפריסה של WIFI בבתי הספר עתה כאשר בית המשפט העליון כבר לא יבוא לעזרתנו, נותר לנו ההורים לסמוך רק על עצמו ולעצור בעצמו את הפריסה או […]
מדוע נכון להגיד "לא" WIFI בבית הספר
זיהום קרינה בכיתות ותוספת רשת מחשבים האלחוטית אז למה ומדוע נכון להגיד לא WIFI בבית הספר – בקצרה, השימוש ברשת WIFI בבתי הספר, יביא לעליה בחשיפה לקרינה בלתי מייננת, זאת בעוד יש תחליפים לשימוש ברשת האלחוטית ובעוד התרומה שלה לחינוך ולימוד ילדנו אינה מובטחת. בקצרה רבים חושבים שWIFI זה קדמה ובכן, כמו כל הטכנולוגיות האלחוטיות, […]