הגחכת נושא הקרינה מאנטנות סלולריות בסדרה "הנחלה", פרק 19, ערוץ 12.

בפרק 19 של הסדרה "הנחלה", בערוף 12 MAKO (ראו קישור למטה) עולה נושא הקרינה מאנטנות סלולריות ועובר מצד אחד הגחכה ומצד שני הטעיה, בדיוק בצורה שמשרתת את חברות הסלולר והמזהמים. יש שאומרים שכל פריט שרואים היום בטלוויזיה, לפעמים אף בדיווחי חדשות, הוא למעשה תוכן ממומן שנועד לפרסם מוצר או דעה של המזמין והמוכן לשלם. אם כן לא אתפלא שהעיסוק בנושא זה בפרק הוזמן על ידי גורמים מסוימים, ובוצעה הנחייה כדי לכתוב את הפרק, כדי לגבש את דעת הקהל כי אין סיכון בחשיפה לקרינה מאנטנות, וכי מי שאומר אחרת הוא מגוחך וטיפשי.

https://www.mako.co.il/mako-vod-keshet/the_property-s1/VOD-f8e26985c384771026.htm?sCh=052b536c32243710&pId=957463908

בפרק מוצגת הדמות המתנגדת להקמת האנטנה התמוהה ומוזרה, מתעטפת בניר כסף ורדיד אלומיניום להגנה מהקרינה, סובל מטעויות וקושי בהסבר הסכנה, תוך שהיא משתמשת בסלולרי המקרין בעצמו, ומעלה גיחוך וצחוק (וכן אני מודע לכך שזו דמות בסדרה קומית, למה לא הציגו את המי שיזם את ההקמה כאדם מאוד גרידי?). דמויות אחרות מנגנות לדמות הזו כינור שני ומגחיכות את הנושא עוד יותר. זאת בעוד מי שיזמה את הקמת האנטנה תמורת תשלום חודשי, מצטיירת כהגיונית ושכלתנית.


"מה זה? מה זה? זה רובוט"

05:53

אז אחרי שראיתי את כל הפרק כתבתי את הפוסט הבא כדי להבהיר כמה דברים בנוגע לסיכון מקרינה מאנטנות סלולריות להסביר מחדש כמה נושאים שעלו בפרק.

"הקרינה מהאנטנות הסלולריות לא מייננת"

הקרינה הנפלטת מאנטנות סלולריות אינה מייננת, זה נכון ומוחלט. אבל זה לא אומר שקרינה בלתי מייננת אינה מסוכנת. היינון היא פעולה ישירה של קרינה (מייננת) הגורם לנזק מיידי, ברור וידע לכל גוף חיי.

"היא לא מייננת.
היא האימ-אמא של המייננת"

06:19

קרינה מאנטנות סלולריות לא עושה את זה. היא לא מייננת. היא נמצאת בתחום התדר הלא מיינן. אבל זה לא אומר שאין מנגנוני נזק אחרים, עדינים יותר שדרכם היא יכולה לגרום לנזקים בריאותיים בטווח הזמן הארוך, כלומר על פני כמה שנים.

"אין שום מחקרים שהוכיחו באופן חד-משמעי שהק4רינה הזו מסוכנת לבני אדם"

02:42

למעשה מחקרים מראים כי לקרינת רדיו (סוג של קרינה בלתי מייננת הנפלטת מאנטנות סלולריות) יש כמה מנגנוני נזק ידועים: היא גורמת לדליפת מחסום דם מוח, יוצרת רדיקלים חופשיים, משבשת מערכת תקשורת בתא ובין תאים, גורם לנזק למיאלין העוטף את העצב וגם פוגעת בDNA. נזקים ביולוגים אלו יכולים להביא לנזקים בריאותיים בטווח הזמן הארוך. ההשפעות הללו התקיימו ברמות חשיפה שלא גרמו לחימום. מחקרים אלו עברו ביקורת עמיתים ופורסמו בספרות המדעית. ניתן לקרוא על חלקם בדף מיוחד באתרץ

כמובן שיש גם מחקרים שמראים שהכל בסדר, ויש גם גופי מדע, גם בארץ, וגם בין לאומיים, שמתיימרים להיות בלתי תלויים ומספרים לכם שהכל בסדר. גופים אלו מנצלים כל הזדמנות לצטט אחד את השני ולהביא מחקר ממומן או שגוי, או כזה שפשוט לא מצא או לא מדד כלום, וליצור חזית אחידה, חזקה ומנומקת שאין ממה לדאוג.

חשוב להבין שהנושא עדיין נמצא בוויכוח מדעי מאוד חם ומתודלק באינטרסים וכספים. גם על מחקרים שמראים לכאורה שאין נזק יש לנו סיכום באתר

חוששים מקרינה מאנטנות סלולרית אבל משתמשים בסלולרי ובאלחוטי

אכן יש רבים בציבור שאומנם מודעים קצת (חוששים, שמעו שיש סיכון, קראו על נפגעים, אבל לא מבינים ולא מודעים בצורה מלאה לנושא), החוששים מהקרינה מאנטנות אבל ממשיכים לעשות שימוש בסלולרי ובציוד אלחוטי בתוך הבית. אם היו מודעים ומבינים את הנושא היו יודעים שהקרינה מהציוד האלחוטי והסלולרי האישי שלהם, היא דומה מאוד לקרינה המגיעה אליהם מאנטנות הסלולרית.

"אני לא מאמין במה שאני לא יכול לראות"

07:14

למעשה ניתן להגיד באופן כללי ולא מחייב כי מי שגר במרחק של יותר מ100 מהאנטנות, ומשתמש בציוד אלחוטי וסלולרי (אישי וביתי), רוב הקרינה בבית שלו מגיעה מהציוד האלחוטי והסלולרי.
זה לא אומר שחשיפה שלו תקינה. זה אומר שאם הוא באמת מודע לסיכון הבריאותי כדאי שיפסיק את השימוש בסלולרי ובאלחוטי בתוך הבית. ניתן לעשות זאת בצורה הדרגתית כפי שמוסבר במדריך “חוזרים לקווי”.

התקן בארץ לקרינה מאנטנות סלולריות גבוה ולא מגן על התושבים, הוא מגן על המזהמים. וכך קורים במקרים בהם אנטנות סלולריות מותקנות בקרבה גדולה לבתי מגורים. במקרים כאלה , לרוב הקרינה מאנטנות תהיה גבוהה יותר ותעפיל על הקרינה מהציוד האישי. ורוב החשיפה של רוב מי שיהיה בתחום של עד 100 מטר מהאנטנה תהיה בעיקר מהאנטנה הסלולרית.

תקן נמוך יותר (הרבה יותר) ממה שקיים היום, היה מונע מצב זה ומחייב את המזהמים לעבור לטכנולוגיות מקרינות פחות. אבל בעולם בו האינטרס של בריאות הציבור הוא בדרך כלל שני בעדיפות אחרי אינטרסים כלכליים של מזהמים , בעולם בו יש גופים שעושים ממון כלכלי, פוליטי ויוקרה מקידום זיהום וחוסר בריאות, בעולם כזה התקן מגן על המזהמים ולא על בריאות הציבור.

"כל המחקרים מראים שהקרינה מאנטנות סלולריות לא מזיקה"

היום קשה יחסית לבדוק את נושא הקרינה מאנטנות סלולריות והשפעתה הבריאותית של הקרינה על הציבור הגר בסביבתה. זאת מכיוון שהיום רוב האנשים נושאים על גופם מקורות קרינת רדיו המשדרים כל הזמן, כגון למשל סלולריים חכמים, אוזניות אלחוטיות ושעונים חכמים. כמו כן בסביבה הביתית של רוב האנשים יש ציוד אלחוטי נוסף המייצר את אותה קרינה. כך שרוב האנשים חשופים לקרינה בין אם הם מתגוררים 300 מטר מאנטנה (מה שנחשב בעבר למרחק ההשפעה של הקרינה מאנטנה סלולרית , על פי מחקרים שבוצעו לפני שרוב האנשים נחשפו לקרינה מהציוד האישי והביתי שלהם) ובין אם לא.

"כן, אבל כל המחקרים מוכיחים שהקרינה לא מסוכנת לבני אדם"

מחקרים שבוצעו לפני שרוב האנשים נחשפו לקרינה מהציוד האישי והביתי שלהם, מראים כי עד טווח של 300 מטר מהאנטנה הסלולרית יש עלייה בתסמינים של כאבי ראש, עייפות כרונית, הפרעות שינה, הפרעות נוירולוגיות, עלייה בתחלואה בסרטן ועוד. חלק ממחקרים אלו זמינים באתר בעמוד הבא:

מתחת לאנטנה יש מטריית קרינה שמגנה על מי שנמצא מתחת

זו אולי המעשייה הנפוצה ביותר שמספרים זה לזו מי שפחות מבין בתחום. מתחת לאנטנה אין מטריה מכל סוג שהוא שמגנה על הנמצאים שם. אומנם מול האנטנה יש יותר קרינה כי גופי השידור מתוכננים לשדר אל מול האנטנה ולמרחק, אבל גם מתחת לאנטנה יש החזרים ואונות משנה.

"יש מטריה של קרינה, ואנחנו בתוך המטרייה הזאת "

כאן תבוא בדרך כלל טענה כי הקרינה מתחת לאנטנה קיימת אבל זניחה. ובכן היא אכן זניחה ביחס לקרינה מול האנטנה, או זניחה אם אתם מנסים למדוד אותה במדים לא מהירים ולא רגישים, העושים ממוצע על פי שש דקות (לפי התקן הלא מגן זו הדרישה). אבל מי שכבר מכיר את הרמות בהן נגרמות השפעות ביולוגיות ומי שמודד את הקרינה עם מדים מהירים ורגישים יבין מייד כי גם הרמות מתחת לאנטנה אינן בריאות והן כבר מעל הסף הגורם לעלייה בתסמינים ובהשפעות.

ניתן לראות את אונות המשנה וההחזרים בתמונה הבאה המייצת את דפוס השידור , בהיטל צד , מאנטנה סלולרית יחידה.

דפוס שידור ופליטת קרינה מאנטנה סלולרית היטל צד
דפוס שידור ופליטת קרינה מאנטנה סלולרית היטל צד

ניתן לפרק אנטנה בקלות לאחר הקמתה

מי שעושה את המעשה, שלדעתי הוא טעות קשה, מעשה לא חברתי, מעשה חזירי ושגוי, ונכנס לעסקה עם חברות הסלולר להקמת אנטנה בשטח שלו או על גג ביתו, יגלה בבוא העת שגם אם הוא רוצה לצאת מהחוזה הוא מחוייב לתקופה של כ10 שנים.

"טוב, נוריד אותה"

גם אם עוד שנה יבין שהוא עשה טעות, או שיתחיל להרגיע פיזית רע מהקרינה, או שהשכנים שלו יעשו לו חיים קשים והוא ירצה ללכת לקראתם, הוא יגלה שהוא מחוייב מול חברות הסלולרי והן לא יסכימו לפרק את האנטנה.

כבר קרו כמה מקרים בהם פנו אלי אנשים שהתקינו אנטנות כאלה על שטחם ועמדו בפני מצב כזה בדיוק, עת החלו כבר להרגיש את הקרינה וסבלו מתסמינים אבל עדיין היו מחויבים לחברת הסלולר.


"אני מרגיש את הקרינה , הנה עכשיו היא מקבלת הודעת וואטסאפ"

ובכן, יש אנשים רבים שכבר מרגישים את הקרינה. אני לא חושב שיוכלו לדעת שהגברת לידם קיבלה SMS , אבל לפעמים, יוכלו אנשים אלו להרגיש בעליה בחשיפה לקרינה. לא תמיד מייד, לפעמים רק אחרי כמה דקות או שעות, אבל הם מרגישים את הקרינה וסובלים מחשיפה לרמות מאוד נמוכות של חשיפה לקרינה בלתי מייננת, במקרה של קרינת רדיו (הקרינה הנפלטת מסלולריים ואנטנות סלולריות) ברמות עד פי 100000 נמוכות מהתקן הלא מגן. אלו הם הרגישים לקרינה. אני אחד מהם.

"הנה, הופ, הנה, שירי קיבלה הודעת וואטסאפ"

על רגישות לקרינה ניתן לקרוא באתר זה. החל מרשימת תסמינים, דרכי אבחון (עצמי ורפואי), דרך התמודדות ועד לסיפוריים אישיים של רגישים לקרינה. אם אתם רגישים לקרינה (אצל רוב האנשים התסמינים הראשונים הם כאבי ראש בעת ואחרי שימוש בטלפון סלולרי), נוכל לספק לכם ידע וכלים להתמודדות. צרו קשר לקבלת הנחייה.

קיימים מחקרים המחזקים את הסברה כי רגישות לקרינה היא נרכשת (אפשרי גורם מוקדם, גם גנטי, ושהקרינה היא גורם שוחק או מקדם של הבעיה) ונגרמת מהחשיפה לקרינה בלתי מייננת מעשי ידי אדם. למשל מחקרים הממראים על ססממנים ביולוגים הנפוצים בריגישם לקרינה, על הרעה הדרגתית בתסמינים ובמצב בריאותי כתוצאה מחשיפה כרונית, על שוני ונזק מוחי מצטבר, ועל הקלה בתסמינים בעת הפסקת או צמצום החשיפה.

"אני מגן על הדור הבא"

רגישים לקרינה הם לא מד קרינה, הם בדרך כלל לא מסוגלים להרגיש מייד בשידור או שינוי בקרינה (לכן רוב המחקרים שבודקים זאת ומתבססים על הנחת היסוד שרגישים יגיבו מייד לכל שינוי, אינם נכונים ואינם רלוונטים. למרות שמחקרים אלו הפכו לכלי מרכזי בהכחשת הרגישות לקרינה והכחשת נזקי הקרינה) אבל הקרינה משפיעה השפעה ניצחת על חייהם. רגישים לקרינה עושים שימוש במיגון אישי (כובעים וביגוד) מבוסס בדים עם סיבי כסף. גם אני עושה שימוש במיגון אישי זה על בסיס קבוע. יש לציין כי אני גם מפתח ומוכר מיגון כזה. להבדיל ממה שמקובל להראות בניסיונות הגחכה שנעשים בדרך כלל על ידי מי שלא מודע או על ידי מכחישי נזקים של קרינה בלתי מייננת , או כפי שמוצג בפרק בסדרה עצמה, לא מדובר בכובע או בגד מנייר כסף.

עד כאן

אם ראיתם את הפרק ומצאתם נושאים נוספים, או ניסיונות הגחכה שכדאי להסביר , תעדכנו בתגובות ואנסה להוסיף ולהסביר.

הרחבה על אנטנות סלולריות

Amir Borenstein

מנהל האתר

לפוסט הזה יש 2 תגובות

כתיבת תגובה