You are currently viewing מה המשמעות של הכנסת AI למערכת החינוך מבחינת קרינה?
AI בכיתה , טוב או רע?

מה המשמעות של הכנסת AI למערכת החינוך מבחינת קרינה?

להערכתי המשמעויות המרכזיות הן עוד שעות בהם יהיה בכיתה שימוש של (40) התלמידים בסלולרי החכם שלהם, עד כדי הגעה למצב בו הסלולרי ישמש ככלי ראשי במהלך השיעורים בכיתה. כמו כן משמעות נוספת היא התקנת מגבירי קליטה=קרינה סלולרית בתוך חלק מהכיתות.

את הכיוון הזה רואים כבר היום בבתי ספר רבים אין מספיק חדרי מחשב (בהם המחשב מחובר חוטית לרשת חוטית) ונעשה שימוש בשיעורים מתוקשבים עם טאבלטים, מחשבים ניידים או אפילו עם הסלולריים החכמים של התלמידים. כמו כן הכיוון כבר מוסבר ומוכשר בחוזר מנכ"ל חדש של משרד החינוך (גרסה חדשה של חוזר בדבר שימוש בטכנולוגיות בכיתות) , כאשר בחוזר משולבים פרטים על השימוש במערכות AI, ומוסבר כי באין אופציה אחרת יעשה שימוש בסלולריים של הילדים , וכי יותקנו בחלק מהכיתת מגברי קליטה סלולריים כדי לאפשר קליטה טובה בכיתה (לכאורה להוריד את הקרינה הסלולרית מהסלולריים בכיתה בעת הפעלתם למטרת למידה, אבל בלי לקחת בחשבון את הקרינה הנפלטת כל הזמן ממגבר הקליטה).

הסדרת השימוש של תלמידים באמצעי קצה לצורך למידה – הוראת קבע מס' 0432 – החלפה

תאריך פרסום: ד' בשבט תשפ"ה, 02 בפברואר 2025 | הוראה תקפה מתאריך: 2.2.2025

החוזר – https://apps.education.gov.il/mankal/horaa.aspx?siduri=535#_Toc256000017

צילום מסך של הפסקאות בדבר אמצעי הקצה והתקנת מגברי קליטה בכיתה, מתוך חוזר משרד החינוך
הסדרת השימוש של תלמידים באמצעי קצה לצורך למידה – הוראת קבע מס' 0432 – החלפה
תאריך פרסום: ד' בשבט תשפ"ה, 02 בפברואר 2025 | הוראה תקפה מתאריך: 2.2.2025
apps.education.gov.il/mankal/horaa.aspx?siduri=535#_Toc256000017

יש שמקדמים למידה מתוקשבת או לימוד באמצעות AI בבתי הספר ומנסים להתנתק (או לנתק) לחלוטין את הלימוד המתוקשב והחשיפה לקרינה. אבל כאשר בשטח המצב הוא כי השיעורים המתוקשבים מבוצעים ברוב המקרים על ידי השימוש בסלולריים של התלמידים, וחושפים את התלמידים לקרינה גבוהה (הקרינה בכיתה עם 40 סלולריים עובדים תהיה בדרך כלל הרבה יותר גבוהה מאשר בבית בו יש שימוש בסלולרי ובאלחוטי) לא ניתן לנתק את הדברים. שעורים מתוקשבים , או עם AI, בכיתה משמעותם חשיפה של התלמידים לעוד קרינת רדיו מיותרת ולא בריאה.

פרסומי המשרד בנושאי הכנסת בינה מלאכותית למערכת החינוך:

https://meyda.education.gov.il/files/Pop/0files/lemida-metukshevet/AI/Guidelines.pdf
https://pop.education.gov.il/teaching-tools/teaching-practices/artificial-intelligence/
https://pop.education.gov.il/teaching-tools/ai-education/

כתבות בתקשורת על המהלך:

https://www.mako.co.il/home-family-kids/Article-4d6adac439bc491026.htm
https://www.israelhayom.co.il/news/education/article/17287615
https://www.ynet.co.il/yedioth/article/yokra14245069

מקריאה של החוזר, ושל פרסומי המשרד, הערכה שלי שרוב הלמידה בשימוש בAI יבוצע על ידי הסלולרי של התלמידים.

כמו כן מוגדר בחוזר כי בכיתות שאינן מול אנטנה סלולרית ורמות הקליטה הסלולריית בהן מתחת לרף מסוים, יותקן מגבר קליטה (המגבר משדר בתוך הכיתה קבוע, עוד קרינת רדיו. אבל מאפשר לסלולריים לשדר פחות חזק. כלומר =עוד קרינת רדיו קבועה בתוך הכיתה, אבל פחות קרינה מהניידים בעת שימוש) בתוך הכיתה.

בשנים האחרונות בתי הספר והכיתות הפכו לחממות של קרינה. זאת בגלל נוכחות של סלולריים בכיתה (בתיק, על השולחן, בכיס או בארונית) ושימוש בסלולרי של התלמידים בכיתה. מדובר לרוב בסלולריים חכמים המשדרים כל הזמן , גם אם בתיק. כמו כן ביצוע יותר ויותר שיעורים מתוקשבים השימוש בסלולריים של התלמידים. וכמובן התקנה של מערכות וייפיי משדרות תמיד בתוך הכיתות (גם כאשר אין שיעור מתוקשב). והנה מגיעה מהפיכת הAI למערכת החינוך, וצפוי שהשימוש בסלולרי רק יגדל.

אה, וגם יותקנו מגברי קליטה בחלק מהכיתות.

יש לי שתי בנות במערכת החינוך.
אחת, בת 13, החלה לפני כמה חודשים לפתח כאבי ראש בבית הספר , במהלך שיעור מתוקשב כזה.
שנייה, בת 10, עדיין לא מגיבה בכאבים, מקווה שגם לא תגיב.
היום דיווחה הקטנה כי היו כבר שלוש שעורים עם AI ועם סלולריים היום.

דרך אגב, לפי חוזר המנכ"ל, יש לקבל את הסכמת ההורים לשימוש ב AI בכיתה. אנחנו לא הסכמנו. אנחנו מבינים את הסיכון הבריאותי, למעשה כבר נפגענו. המערכת עדיין מכחישה, ועדין רצה בעמוק לכיוון עוד ועוד שימוש בסלולרי, ועוד קרינה לקרינה בבתי הספר.

כתיבת תגובה