מאמר חדש – סקירה מדעית על דחק חימצוני וקרינת רדיו

עוד מאמר מגמטי בהזמנת EMF PROJECT שנועד לקבוע כי קרינת רדיו אינה גורמת לדחק חימצוני. זאת למרות שיש מחקרים רבים שמראים שזהו אחד ממנגנוני הנזק של קרינת רדיו.

המאמר שפורסם באוגוסט 2024, ושעלו כבר קריאות למשוך אותו, בוצע על ידי קבוצת חוקרים הקשורים לפרויקט ה EMF (EMF PROJECT) בארגון הבריאות העולמי , והוא חלק מכמה מחקרים שנועדו לבדוק מחדר את הסיכון להשפעות בריאותיות וביולוגית בחשיפה לקרינת רדיו. המאמר קבע כי הראיות ליצירת דחק חמצוני (OXIDATE STREES) כתוצאה מחשיפה לקרינת רדיו הן חלשות (אבל קיימות), וכי סה"כ לא נראת השפעה (כן נראתה אבל לא ברוב המחקרים) על סמך 56 מחקרים בלבד מתוך יותר מ12000 מחקרים בנושא. רוב המחקרים בתחום לא נכללו במאמר הזה כי לא עמדו בקריטריונים שקבעו החוקרים.

שיטות אלו של הפעלת קריטריון איכות כדי לבחור מעט מחקרים מתוך גוף מחקרי גדול, ואז לקביע שסה"כ הראיות חלשות, או שסה"כ אין ראיות משמעותיות או שהראיות לא עקביות, אלו שיטות בהם משתמשים כדי ליצור רושם כאילו אין נזקים והשפעות בכלל.

בשבוע שעבר פורסם מאמר בהזמנת אותו גוף מחקר בארגון הבריאות העולמי (WHO EMF PROJECT) אשר קבע שהסלולרי גורם לגידולי מוח, בהתבסס על 63 מחקרים בלבד, מתוך יותר מ5000.

המאמרים הללו הם חלק ממגמה של ה EMF PROJECT לפרסם כעת מאמרים מרגיעים בנושא , לקראת בדיקת ודיון הנושא בשנה הקרוב בגוף אחר של ארגון הבריאות העולמי (IARC) שאמור לבדוק מחדש את הקשר בין קרינת רדיו וסרטן. דיון זה אמור היה להתקיים בשנת 2024.

ה EMF PROJECT , וגופים אחרים כגון ICNIRP , טוענים שהם עובדים על פי "קונצנזוס" ולכן מאמרים כאלה, אשר מראים שלא כל המחקרים מצביעים על השפעה ביולוגית או בריאותית, משרתים אותם נאמנה. כך הם יכולים לדחות כל שינוי בגישתם שלקרינת רדיו אין השפעות ביולוגיות או בריאותיות, כל עוד הקרינה לא מחממת, בגלל שלא כל המחקרים מראים שיש השפעות כאלה.

זו בעיה בעולם המדעי, בעולם של קרינת רדיו בפרט. הגישה הזו מונעת גילוי מוקדם של בעיות ונקיטת צעדים מבעוד מועד כדי לצמצם נזקים ונפגעים. גישה זו מאפשר לגופים כמו EMF PROJECT וICNIRP להמשיך את הדיון והויכוח כמעט לנצח במסווה של חיפוש אחר קונצנזוס מדעי.

המאמר – https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160412024005269#f0030

על המאמר – https://www.microwavenews.com/short-takes-archive/another-who-rf-systematic-review-challenged

מאמרים על מנגנוני נזק של קרינת רדיו – https://www.norad4u.co.il/studies-h/emf-studies-list/rf-mechanism/

כתיבת תגובה