You are currently viewing מדידת קרינת רדיו ממוני חשמל סלולריים 2024
מד הקרינה מוצמד לחלק הקדמי הימיני של ארון המונים, על ידי מעמד מעץ שבניתי

מדידת קרינת רדיו ממוני חשמל סלולריים 2024

תקציר

ביצעתי מדידות קרינה רדיו, במשך שעות, בימים ובלילות, ליד מוני חשמל סלולריים חכמים של חברת החשמל שהותקנו בארון מונים בשטח הפרטי שלי באמצע חודש יולי 2024 . התוצאות מראות כי השידור ממונה החשמל אינו רק שידור של שנייה אחת בכל 15 דקות. מונים כאלה שיותקנו בביתו\דירתו, על קיר דירתו של רגיש לקרינה יכולים להוות לו גורם להופעת תסמינם, סבל והרעה בריאותית והרעה במצב הרגישות לקרינה.

השידורים מתאפיינים בכמה טיפוסי שידור אופניים:

רצף של 12 שניות (לפעמים יותר מאחד)

בדרך כלל על רצפי שידור של כ12 שניות כל 8-15 דקות, בעוצמה משתנה. אבל ראיתי גם כמה רצפים משודרים בצפיפות גדולה יותר, כמה שניות אחד מהשני, ועד 9 רצפים אחד אחרי השני.

כמה רצפים אחד אחרי השני

מידי פעם ראיתי גם כמה רצפים, אחד אחרי השני, במרווחי זמן שונים, לפעמים אפילו די צמודים. בצילום למטה 5 רצפים ועוד פולס בודד בפחות מ10 דקות.

חמש רצפים של שידור ממונה חשמל סלולרי, כל רצף כ12 שניות שידור
חמש רצפים של שידור ממונה חשמל סלולרי, כל רצף כ12 שניות שידור
חמש רצפים של שידור ממונה חשמל סלולרי, כל רצף כ12 שניות שידור
חמש רצפים של שידור ממונה חשמל סלולרי, כל רצף כ12 שניות שידור

רצף ארוך של כ80 שניות שידור

מידי פעם יש רצף ארוך של 80 שניות שידור רציף בפולסים, בעוצמות משתנות.

פולסים קצרים של כשנייה, עד שנייה וחצי

מידי פעם יש פולסים קצרים של שנייה עד 3 שניות. אני מעריך שאלו פולסים של בדיקת עוצמת שידור מול האנטנה. אפשרי שפולסים כאלה משודרים גם בעת הרצפים של ה12 שניות והם הסיבה לכך שבחלק מה12 שניות שידור רואים שיאי קרינה גבוהים יותר.

שידור קצר ממונה חשמל סלולרי , סה"כ שנייה וחצי.
שידור קצר ממונה חשמל סלולרי , סה"כ שנייה וחצי.

רצפים שונים

לפעמים משודרים כמה רצפים מסוגים שונים, באורכים שונים, ובמרווחים של קצת יותר מדקה

שישה רצפים קצריים של 12 שניות ורצף אחד ארוך יותר של כ80 שניות.
שישה רצפים קצריים של 12 שניות ורצף אחד ארוך יותר של כ80 שניות.

לפעמים יש הפסקות בשידור לזמן ארוך, עד כשעה.

תוספת הקרינה משמעותית בעיקר לרגישים, אם המונה קרוב אליהם

לכן אם אתם רגישים לקרינה שהפסקת שימוש בסלולרי ובאלחוטי, המונה מותקן בצמוד או על קירות הדירה, או בתוך\בצמוד לחדר השינה שלכם, הקרינה ממנו עלולה להיות משמעותית ומציקה לכם.

גם ללא רגישים מדובר על תוספת קרינה, אבל כל עוד יש לכם בבית ציוד אלחוטי\סלולרי אחר משדר, וכל עוד אתם לא סובלים תוך זמן קצר מהחשיפה, התוספת של הקרינה מהמונים תהיה לדעתי זניחה ואין לדעתי צידוק לבקש מחברת החשמל לא להתקין מונה כזה, ולחלופין לשלוח לחברת החשמל תמונה עם המנייה של המונה כל חודשים .


בהרחבה

בשבועות האחרונות הושלמה הפריסה וההתקנה של מוני חשמל סלולריים בשכונה בה אני גר . גם לשכנים שלי הותקנו מונים סלולריים. אני כרגע ביקשתי לא להחליף את המונה הדיגיטאלי הישן שלי במונה חכם עם מודם סלולרי. בשבועיים שעברו ביצעתי שוב ושוב בדיקות קרינה שהמטרה שלהן הייתה להבין מה עוצמת השידור, כל כמה זמן המונה משדר ולכמה זמן , האם יש דפוס שידור קבוע ואם לא אז גם להבין מה משפיע על הדפוס. כמו כן ניסיתי להבין האם יש בעיות נוספות שהמונה מכניס לביתי ולחיי כרגיש לקרינה.

החשש

החשש הוא שהקרינה מהמונים תזיק לרגישים לקרינה ולמי שכבר נפגע מהקרינה. למעשה מדובר בתופסת של קרינת רדיו.

חשש נוסף הוא השראה חשמלית מהשידור על קווי החשמל ועלייה בשדה חשמלי או מגנטי או השראה של רעש אחר על קווי החשמל. כרגע אין לי איך למדוד ולוודא נושא זה.

חשש נוסף שלא בא לידי ביטוי במדידות אלו, הוא החשש מהקרינה מ"מגבי הקליטה" שיותקנו בבתים משותפים במקרים בהם המונים יתקשו ליצור קשר לאנטנה הסלולרית הקרובה בשל בעיות קליטה. מגבים אלו צפויים להוסיף שידור, אולי קבוע, של קרינת רדיו בסביבת המקום בו הם מותקנים. לא מדדתי עדיין מונים אלו.

המקרה

חברת החשמל מחליפה את המונים הותיקים, דיגיטאלים ואנלוגים , למוני חשמל עם מודם סלולרי. מונים אלו משדרים מידי פעם והיה חשוב לי להבין את דפוס השידור. כאשר התקינו מונים אלו לשכנים שלי, התחלתי לבצע מדידות כדי להבין את ההשפעה של המונים הללו.

האתגרים בביצוע המדידות

גישה למונים

כדי למדוד את הקירנה מהמונים צריך מונים שמותקנים במקום נוח , שיש לי בו גישה נוחה, ושרמות הרקע נמוכות.
המונים שלי ושל השכנים שלי מותקנים בפילר אצלי בחצר , והתנאים שם מתאימים למדידה כזו.
מונים של אנשים אחרים מדדתי כאשר אני עומד ליד הפילר הנמצא בשטח ציבורי, כאשר המד קרינה נמצא על מעמד מול ארון המונים.

זמן מדידה

כדי להבין את דפוס השידור צריך למדוד בצורה יציבה במשך שעות רבות. התגברתי על אתגר זה על ידי התקנת מד הקרינה במקום קבוע (או על מעמד שבניתי) בצמוד לארון המונים, ומדידה עם תוכנה מיוחדת על מחשב במשך שעות רבות.

שיטת המדידה

המדידות בוצעו על ידי מדי קרינה מהירים מסוג CORNET ED88TPLUS ו CORNET ED98QPRO5G .
מדי הקרינה (כל פעם אחד מהם) הוצמדו לארון המונים (הפילר) בכביש הגישה לביתי, בתוך השטח שבבעלותי, או על ידי שימוש במעמד שבניתי (מעץ) או בהצמדה לחלק העליון הימיני של ארון המונים.

רוב המדידות היו מדידות למשך שעות, כאשר אחד המדים היה מחובר למחשב על ידי כבל MICRO USB וכבל מעריך USB ארוך של כ20 מטר.
על המחשב רצה תוכנת הקלטה המתאימה למשפחת מדי הקרינה של CORNET (לתוכנה ולדריברים לחצו כאן …).

תוכנה למדידת קרינה עבור מד CORNET, בעת מדידה של קרינת רדיו ממונה חשמל סלולריים
תוכנה למדידת קרינה עבור מד CORNET, בעת מדידה של קרינת רדיו ממונה חשמל סלולריים (עם שלושה רצפי שידור).

שעות של מדידה, ביום ובלילה, באמצע וסוף השבוע

הוקלטו שעות רבות של מדידות, בלילה, ביום, באמצע השבוע ובסופי השבוע. נמדו בעיקר המונים המותקנים בכניסה לשטח שלי, אבל מדדתי גם מונים בבתים אחרים להם הייתה לי גישה. אני אמשיך לבצע מדידות ואעדכן מדי פעם ככל שתהליך המדידה ימשך וככל שתהליך הפיאנוח של הבדיקות יתקדם.

לאחר ההלקטה על המחשב, תיעוד המדידה נשמר בקובץ LOG ומאפשר אנליזה מאוחרת של המדידה. באנליזה היה לי חשוב להבין האם יש דפוס שידור מסויים, האם הוא קבוע או משתנה, ואם משתנה לנסות להבין מה משפיע על דפוס השידור.

סרטון הסבר על צורת המדידה – https://youtu.be/tEtpEZzSap8

סרטון הסבר על צורת המדידה של קרינת רדיו ממונים חכמים סלולריים 2024- https://youtu.be/tEtpEZzSap8

תוצאות

כרגע אני עדיין עובר על התוצאות שהצטרבו (1/8/2024), אבל ברור כבר כי המונים של חברת החשמל לא משדרים פולס קצר ובודד של שניה כל 15 דקות כמו שחשבתי בעבר (וכפי שהמדידות הראו בעבר).

דפוס השידור

דפוס השידור אינו קבוע והוא משתנה ממונה למונה ולמשעה לשעה. נראה שגם עוצמת השידור יכולה להשתנות בהתאם לקליטה הסלולרית במקום בו נמצאים מוני החשמל. בדרך כלל המונה משדר פולס של 11-12 שניות כל 8-15 דקות. אבל ראיתי גם כמה (הכי הרבה היו 9 רצפים אחד אחרי השני עם כמה שניות בין אחד לשני) רצפים כאלה של 12 שניות (ויותר) במרווחי זמן של כמה שניות אחד מהשני, או 2 דקות. מדי פעם יש פולסים קצרים מאוד של שנייה, מידי כמה שעות יש שידור ארוך של כדקה ועשרים שניות. לפעמים יש גם פרקי זמן ארוכים של יותר מ15 דקות ללא כל שידור.

במקרה של שני המונים של השכנים שלי, ניכר שאחד מהם משדר יותר פעמים בשעה מהשני. אני יכול להבדיל בניהם גם על ידי כך שהם בדרך כלל משדרים בתדרים שונים וגם שבגלל המרחק השונה מכל אחד מהם למד הקרינה אני רואה גם הבדלים בעוצמות השידור.
אפשרי שמספר השידורים קשור גם לצריכה וככל שנצרך יותר חשמל , כך יש יותר שידורים, אבל כרגע לפחות , אני עדיין לא בטוח בעיניין.

הערכה נוספת שלי היא שהפולסים הקצרים של שנייה אחת, מיועדים לבדוק את איכת הקשר בין המונה לאנטנה הקרובה ובהתאם אליהם משתנה עוצמת השידור של הנתונים עצמכם. פולסים אלו משודרים בנפרד מידי פעם, ואפשרי גם שהם חלק מהשידור ברצף של ה12 שניות עצמו (שימו לב שיש 4 פולסים יותר חזקים בתוך הרצף.

עוצמת השידור

עוצמת השידור לא עצומה ודומה לשידור ממודם סלולרי או טלפונים סלולריים שמדדנו בעבר. אפשרי שעוצמת השידור תהיה גבוהה יותר במקומות בהם יש יותר קליטה סלולרית (=יותר קרינה מאנטנות סלולריות) , ונמוכה במקומות ובמקרים בהם הקליטה נמוכה יותר (=פחות קרינה מאנטנות סלולריות). אני למשל ראיתי במקרים מסוימים רמות שידור של פחות מ2 מיליוואט למטר רבוע, וביום אחר רמות של מעל 20 מילי וואט למטר רבוע, כאשר המד היה בבאוטו מקום בדיוק.

יש לציין כי במרחק של כמה מטרים מהמונה העוצמה בדרך כלל תהיה נמוכה מאוד. אותי מתרידים ביחוד המקרים בהם מונים יותקנו על קירות בתים או בתוך בתים, ביחוד אם זה בית של רגישים לקרינה. בנמקרה כזה תוספת החשיפה לקרינת רדיו עלולה להיות משמעותית , במיוחד במקרה שאין בבית שימוש בציוד אלחוטי וסלולרי. רגישים לקרינה גם ככה נאבקים להוריד את החשיפה שלהם בתוך הבית.. שכל חשיפה, בכל רמה כמעט, יכולה לפגוע בהם , לגרום להם לסבל, כאבים ולהביא להתדרדרות במצב הרגישות. לכן במקרה שיותקן כזה מונה בחדר שינה, בביתו או על קיר של דירה\בית של רגיש לקרינה, תוספת הקרינה יכולה להיות משמעותית מבחינת הרגיש ולגרום לסבל, הופעת תסמינים והתדרדרות במצב הרגישות.

מדידות קודמות

מדידות קודמות שעשיתי לפני יותר משנה הראו על פולס קצר בודד מכל מונה, פעם ב15 דקות. כנראה המצב השתנה , ההגדרות של חברת החשמל השתנו או שמשהו אחר השתנה.

קישור לסרטון על המדידות שבוצעו בעבר – https://youtu.be/mPgOAKNRnwg

הצהרת חברת החשמל

אני זוכר שחברת החשמל הצהירה כי השידור יהיה אחת ל15 דקות. אבל אין לי סימוכין לכך.

במהלך התכתבות של חברת החשמל עם עמותת רגישות לקרינה, הצהירה במכתב רשמי חברת החשמל כי השידור לא יעלה על חמש דקות ביממה. אבל למרות שהעמותה ביקשה הבהרות שוב ושוב לגבי משכי השידור הספציפים ומספר השידורים ביממה (דפוס השידור) לא ענתה חברת חשמל ולא סיפקה נתונים מדויקים. אולי כדי לשמור על אמימות בנושא. חברת החשמל כן ספקה דוחות מדידה שמראות שהקרינה המשודרת מהמונים נמוכה מהתקן שאינו רלוונטי לבריאות או לרגשים לקרינה.

הצטברות זמן החשיפה

אם נניח לרגע שיש "רק" את הרצפים של ה 12 שניות, והם מופיעים אכן "רק" 4 פעמים בשעה (כל 15 דקות), אזי כל שעה יהיו 48 שניות של חשיפה.
ביממה יהיו 48 שניות כפול 24 שעות, שהן 1152 שניות של חשיפה, כלומר 19.2 דקות של חשיפה.
19.2 דקות של חשיפה לרגישים לקרינה היא חשיפה משמעותית מאוד מאוד.
כמו כן ברור אם כן שהצהרות חברת החשמל היו בגדר אופטימיות מאוד ביחס למה שרואים במדידות שלי בשטח.

הקרינה מהמונה תפריע לרגישים לקרינה אם המונה קרוב

המדידות בשטח מראות נכון לעכשיו כי השידור אינו קצר, או של שניה, ומרווחי הזמן אינם קבועים או מסודרים. אני בספק אם סה"כ זמן השידור קטן מ5 דקות. הערכה שלי שאם מונה חכם סלולרי של חברת החשמל יתוקן בסביבתו הקרובה של רגיש לקרינה (בן אם הוא יודע או לא יודע על רגישותו) , הקרינה מהמונה תפריע לרגישים לקרינה ויכולה אפילו להביא להתדרדרות במצבו.

יכול להיות יותר טוב, ויכול להיות יותר גרוע

היה יכול להיות יותר טוב – היה אפשר לתכנן מונים שישדרו אחת לשעה, אחת ליממה, או אחת לחודש.
אני מקווה שחברת החשמל תקח את הדברים לתשומת ליבם ותפעל כדי לצמצם את השידורים (משך, עוצמה, מספר שידורים ביממה\חודש) , לפחות במקרים של מי שמבקש זאת.

היה יכול להיות יותר גרוע – להבדיל , יש מוני חשמל בטכנולוגיות כאלה ואחרות, שהשידור מהם קבוע. תודה לחברת החשמל שבחרה שלא להשתמש במונים אלו ולא להגדיר את השידור מהמונים הסלולריים כך שיהיה קבוע.

מסקנות

התוצאות הללו משנות את ההתיחסות שלי להתקנה של מונים כאלה למי שמודע או נפגע.

ביחוד עם מדובר כבר במי שנפגע או רגיש לקרינה וביחוד אם ההתקנה היא בתוך הבית\דירה (ביחוד בחדרי שינה), או בצמוד לקיר הבית\דירה. זאת כמובן במקרה שבתוך הבית והדירה אין מקורות קרינה אחרים המשדרים בתוך הבית\דירה (למשל סלולריים פעילים, ראוטר אלחוטי, מחשב אלחוטי, טאבלטים, טלווזייה אלחוטית וציוד אלחוטי נוסף). בדרך כלל יצרו מקורות אלו קרינה חזקה יותר ומשמעותית יותר על רצף הזמן מהשידור מהמונים.

מבחינת עוצמה, השידור שנראה כרגע במונים ליד הבית שלי, על מדי הקרינה אינו מאוד חזק, ואחרי מרחק ביטחון של כמה מטרים (משתנה ממקום למקום בשל היכולת של המונים הסלולריים להתאים את עוצמת השידור שלהם לקליטה הסלולרית) לא תמדד קרינת רדיו. אך אף הנאמר, תוספת זו יכולה להיות קריטית במקרה של התקנה בצמוד לרגיש לקרינה.

במקרים של חוסר קליטה, או מקרים אחרים שאני לא יכול כרגע לנבות, יכול להיות שהמונים של חברת החשמל ישדרו חזק או חלש יותר ממה שאני ראיתי(למעשה ראיתי גם שינויים בעוצמות השידור על פני המדידות השונות , בימים שונים ובשעות שונות) במהלך המדידות שביצעתי.

המשך

אמשיך למדוד את הקרינה מהמונים בשכונתי, ואדווח.

אם יש לכם יכולת לבצע מדידות דומות ולשלוח אלי קבצי LOG, כולל תמונות של המונים ושל סביבת המדידה, אשמח לקבל, לנתח ולפרסם.

כתיבת תגובה